Zo leiden wij op tot vergunningverlener milieubelastende activiteiten
Heb je te maken met een capaciteitstekort voor je team vergunningverleners? Of zie je het al aankomen? Wij leiden starters Ă©n zij-instromers in 11 weken op tot vergunningverlener milieubelastende activiteiten. Klaar om bij te springen waar het nodig is. Â
Nu al behandelen ze vergunningaanvragen voor omgevingsdiensten, gemeenten en provincies. Ze kennen de regels. Weten hoe je afwegingen maakt. Dat doen ze onder begeleiding van ervaren krachten als Kor Wijnja, al 30 jaar werkzaam in het vak.Â
Wat levert de training tot vergunningverlener op?Â
- In 11 weken verlenen deelnemers hun eerste vergunning Â
- Deelnemers voldoen aan Klasse II uit de Kwaliteitscriteria 3.0Â
- Ze krijgen intensieve begeleiding door ervaren vakmensenÂ
- De training is praktijkgericht: leren door Ă©chte dossiers te behandelenÂ
- Het resultaat: extra professionals die de leefomgeving beschermenÂ
- En dus ook: extra hulp voor omgevingsdiensten met een capaciteitstekortÂ
Direct inzetbare vergunningverleners nodig? Klik hier.Â

In gesprek met initiatiefnemer, trainer en 30 jaar ervaring: Kor Wijnja
Op een donderdagochtend in mei schuiven zes collega’s aan in de trainingsruimte van Exsin. Starters Ă©n zij-instromers. Kor wacht ze al op, koffie wordt op tafel gezet, laptops klappen open. De sfeer is ontspannen, maar geconcentreerd. Dit is geen bijscholing, hier wordt een vak geleerd.Â
Het is les zes van het opleidingsprogramma tot vergunningverlener milieubelastende activiteiten. Een mond vol. Kor noemt het liever: opleiding tot omgevingsbeschermer. Hoe dan ook: de deelnemers worden opgeleid voor een essentiĂ«le rol voor een schone en veilige leefomgeving in Nederland.Â
Kor Wijnja, zelf al 30 jaar in het vak, is de bedenker en één van de trainers. De aanleiding voor dit traject is helder: Exsin leidt al jaren vergunningverleners op. Maar Kor zag dat het huidige opleidingstraject beter kon, zodat gemotiveerde starters sneller de stap van meldingen beoordelen naar vergunningen verlenen kunnen maken.Â
Van ambitieuze starter naar gedegen vergunningverlenerÂ
Kor legt het verschil tussen het oude én nieuwe opleidingstraject uit: “De collega’s die bij Exsin starten als vergunningverlener volgen een uitgebreid opleidingstraject, met zowel soft skills als vakinhoudelijke trainingen en ze werken onder begeleiding aan praktijkcasussen.
Het eerste echte werk dat ze doen, is behandelen van meldingen. Hiermee leren ze de milieuregels, doen ze werkervaring op én zetten ze hun eerste stappen in ons werkveld. Maar de échte uitdaging in ons vak zit in de vergunningen,” legt Kor uit. “Meldingen behandelen vind ik administratief werk, vergunningen verlenen daar zit de toegevoegde waarde, het maatschappelijk belang en de uitdaging in het werk.”
Wat hem motiveerde om het opleidingsplan aan te pakken? “Er kwamen twee dingen samen. Ten eerste hebben we een groep starters in dienst, waarvan ik merkte dat die meer uitdaging aankonden. Daarnaast sprak onze directeur de ambitie uit dat we hoogwaardig advies willen leveren. Dat raakte mij. Want ik vond dat we dan sneller van meldingen naar vergunningen moesten, zodat collega’s in kortere tijd betere adviseurs worden.”

Hoe we zorgen voor die kwaliteitÂ
Kor kreeg tijd om de daad bij het woord te voegen. Naast het geijkte opleidingstraject werd een leerroute uitgestippeld, waarin inhoud, praktijk en begeleiding samenkomen. Gericht op Klasse II uit de Kwaliteitscriteria 3.0: vergunningplichtige bedrijven. Â
“De Kwaliteitscriteria 3.0 koos ik als kapstok voor dit traject. Die geven structuur en een doel aan de opleiding,” legt hij uit. In de negen extra trainingen leren de deelnemers wat vergunningplicht is, hoe je een aanvraag beoordeelt, hoe je een vergunning schrijft en hoe je een m.e.r.-beoordeling uitvoert. Steeds eerst de uitleg en dan een casus.
Maar bovenal: ze leren het grotere plaatje zien. Dat vindt Kor ontzettend belangrijk. “Een vergunning is geen invuloefening,” zegt hij, terwijl hij de groep die vertrekt nakijkt. “Ze moet snappen wat ze doen. Waarom zijn vergunningen nodig? Ze moeten het waarom weten, want in praktijk komen ze continu uitzonderingen op de regel tegen.”
De huiswerkopdracht na les 1 is daarom een vraag: waarom zijn vergunningen milieubelastende activiteiten nodig? Alle deelnemers hebben die na les één thuis beantwoord, uitgeschreven in een soort essay en met elkaar besproken tijdens les twee. “Daar is de basis gelegd om het vak echt te begrijpen. Het begint met de waaromvraag.”
De resultaten na 11 weken Â
Kor vertelt trots: “Ik zie ze groeien. EĂ©n deelnemer is nu bezig met een vergunning voor een mestbassin. Die herkent al structuren die we besproken hebben. En straks spreek ik een andere deelnemer over een fabriek dat gipsplaten maakt. In die gesprekken merk ik dat de kwartjes zijn gevallen.”Â
De groep bestaat uit zes deelnemers. “Dat werkt efficiĂ«nt. Iedereen krijgt de aandacht die ze nodig hebben,” zegt Kor. Soms schuift iemand van een ander team aan bij een training, een jurist of een toezichthouder bijvoorbeeld. Daarnaast zijn ervaren collega’s gastdocent. Remco als specialist afval Ă©n Eline voor agrarisch, bijvoorbeeld.Â
Nu de eerste collega’s voor omgevingsdiensten vergunningen verlenen, vervalt Kor weer in een bekende rol: die van begeleider. Kor: “Ze hebben de kennis en vaardigheden om complete vergunningstrajecten op te pakken. Nu gaat deel twee van de kwaliteitscriteria van start: ze moeten vlieguren maken.”
Hoe ze dat doen? Door dossiers op te pakken van omgevingsdiensten, provincies en gemeenten met een capaciteitstekort. Kor legt uit: “Vergunningaanvragen worden bij ons aangeleverd en de deelnemers gaan aan het werk. Bij ons op kantoor, onder begeleiding van ervaren vergunningverleners, zoals ikzelf. Wij lezen mee, beantwoorden vragen en helpen ze de juiste afwegingen te maken. Nu leren ze het vak pas echt, waar de ervaren mensen zorgen dat ze kwalitatief goed werk opleveren.”Â

Nog een laatste boodschap?Â
Voor de lezer die overweegt een carrièreswitch te maken: dit is een mooie kans. “Je hoeft geen milieukundige te zijn,” zegt Kor. “We hebben mensen met een achtergrond in fysiotherapie of communicatie. Als je nieuwsgierig bent en wilt bijdragen aan een betere leefomgeving, dan leren wij je het vak.”Â
Naar ons traineeship milieu
Voor organisaties die worstelen met hun opleidingsaanpak of capaciteitstekort: bel Exsin. “We hebben bewezen dat onze aanpak werkt. We helpen omgevingsdiensten al 25 jaar door mensen op te leiden en vergunningaanvragen op projectbasis uitvoeren. Geef ons de opdracht, dan zorgen wij dat het werk gedaan wordt op het juiste niveau.”
Direct inzetbare vergunningverleners nodig? Klik hier.Â
Maar Kor is vooral blij met de deelnemers. “Wat ik het leukst vind? Dat mijn collega’s het leuk vinden. Ze zijn fanatiek, nieuwsgierig en gemotiveerd om het vak te leren. Dat ze mijn enthousiasme voor het vak delen, daar krijg ik energie van.”Â