Wilma
Wilma werkt al 12,5 jaar bij Exsin als juridisch adviseur. Sinnema was toen net gefuseerd met Exté, ging samen op in het nieuwe bedrijf; Exsin.
Wilma was de eerste nieuwe medeweker die daar werd aangenomen: “Toen ik begon bij Exsin waren we met zo’n 35 mensen, maar de cultuur was niet heel anders dan nu; hardwerkende mensen die van een geintje houden.”
12,5 jaar geleden was ze de eerste werknemer die werd aangenomen.
“Toen mijn vorige werkgever failliet ging, kon ik bij twee bureaus aan de slag. Het ene gesprek was heel mooi, maar veel te gladjes. Bij Exsin zaten de koffievlekken op de vloerbedekking, maar het gevoel was meteen goed. Daar wilde ik werken.
Het bedrijf is sindsdien ontzettend gegroeid en geprofessionaliseerd. Hoe we dat gedaan hebben, daar kan ik echt van genieten.”
Wat is het grootste verschil tussen 12,5 jaar geleden en nu?
“Het bedrijf was vooral een stuk kleiner. Nu zijn we met bijna 80 collega’s. Toen hadden we allemaal kleinere kamers op de tweede verdieping. Heel oubollig. Gedateerd. Het rook er niet hoor, maar het was gewoon verouderd. Nu zitten we op de 6e etage, ruim, open en prettiger om te werken.
De sfeer is nauwelijks veranderd, maar de randzaken zijn veel professioneler geregeld. Natuurlijk door de digitalisering, maar ook in de manier waarop je loopbaan wordt opgebouwd en de kansen die je krijgt. Toen kende niemand Exsin, nu hebben we een goede naam opgebouwd. Dat maakt het makkelijker om goede collega’s aan te trekken en leuke opdrachten te krijgen.”
Als jij iets mag uitlichten in al die jaren, wat kies je dan?
“Toen ik binnenkwam, was er wel een personeelsvereniging (PV), maar dat was niet goed georganiseerd. Het was bijvoorbeeld niet ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en er was geen eigen bankrekening. Als er iets zou gebeuren, was het geld ook weg. Ik had net een faillissement meegemaakt, dus ik wist hoe belangrijk dat was.
Samen met Annemieke van der Vegt hebben we toen de PV officieel opgericht, statuten gemaakt en deze gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel. Wij vonden het belangrijk dat er leuke dingen gedaan werden en daar mochten we zelf voor zorgen. Dat de personeelsvereniging nog steeds bestaat, met actieve leden en allemaal leuke uitjes, dat vind ik leuk om te volgen.”
En je werk?
“Dat ik al zo lang bij Exsin werk, komt mede doordat ik steeds nieuwe dingen kan doen. Nieuwe opdrachten krijg. Maar ik heb ook opdrachtgevers waar ik al jarenlang voor werk. Kluwer bijvoorbeeld, daarvoor werk ik al 17,5 jaar. RUD Zeeland al 10 jaar. Voor hen doe ik kleinere klussen, maar de grote opdrachten zijn steeds wisselend.
Het gaat goed met Exsin, bijna iedereen heeft mooie opdrachten, maar ik heb ook de andere kant meegemaakt. In het begin was er een tijd dat 1 op de 3 collega’s geen klus had. Dan kwam je op kantoor iedere dag met maar één vraag: hoe komen we aan een opdracht? Die onzekerheid maakte het lastig. Al word je wel close met collega’s. Vooral als ze gedreven blijven én de moed erin houden.
Die verbinding die toen ontstond, die voel ik nog steeds bij Exsin. Hier werken vakmensen, maar vooral ook leuke mensen, die je altijd kan bellen voor hulp. Die met je meedenken als je een probleem hebt, of als je kansen ziet. We zijn niet zo’n detacheringsbureau waar je op opdracht zit en je collega’s niet kent. Nee, we zijn een adviesbureau met collega’s die jou helpen als je dat nodig hebt. Volgens mij is dat typisch Exsin. En daarom werk ik hier al zo lang.”
En hét hoogtepunt in 12,5 jaar?
“Dan zeg ik de eerste wintersport. Dat was de eerste meerdaagse trip met collega’s. Het was superleuk. Je leert je collega’s op een heel andere manier kennen als je even weg bent van je werk, van thuis.
We zijn vaker een nacht weggeweest met zijn allen, maar die eerste keer springt er dan toch uit.”
Zeker weten?
“Oh nee, er is nog iets. Ik heb Remco natuurlijk ontmoet op mijn eerste detachering! Hij werkte bij de gemeente Nijkerk. Ik zat toen op de plek waar nu Julia (collega) zit. Remco was op dat moment baliemedewerker bouwen en wonen. Hij werkt daar trouwens ook nog steeds, maar nu als planeconoom.
Het voordeel is dat we elkaars werk snappen en soms thuis wat kunnen bespreken. We werken allebei nog voor dezelfde werkgever, ja. Dat is best bijzonder hè? Dat komt doordat we allebei de ruimte krijgen om ons te ontwikkelen en steeds weer nieuwe dingen te leren.”