Dit wilde Taede het liefst vertellen…

In het lege kantoor van Exsin, op de zesde verdieping, met uitzicht over Zwolle, doet Taede Wielstra (37, directeur Exsin Recht & Ruimte) zijn verhaal. Normaal werken hier 20 tot 30 mannen en vrouwen. Nu is het leeg. Er staan 30 ongebruikte bureaus en stoelen. “Kijk, dit ons leslokaal,” zegt Taede trots als hij even de deur opent van een ruimte waar we langs lopen, “net nieuw. Om zowel onze medewerkers als klanten te trainen en op te leiden.”

Het is zo stil op kantoor, dat we de enige collega aan het einde van de gang, driftig horen typen.

Dan volgt een openhartig gesprek van ruim twee uur:

  1. Over ambtenaren die binnenkort een training kunnen volgen om voorbereid te zijn op de komst van de Omgevingswet; 
  1. Over een nieuwe locatie die onlangs geopend is in Soest; 
  1. Over corona en welke invloed die situatie op Exsin heeft; 
  1. Over het belang van opleiden van omgevingsprofessionals; 
  1. Over de zoektocht naar ervaren medewerkers. 
  1. Professionals met Pit? Hoe kun je dat nou beloven?  

En nummer zeven. We hebben het ook over zijn gezin (vrouw en drie kinderen van 2, 7 en 11 jaar), dat voor hem met stip op nummer 1 staat. Natuurlijk! We hebben het over de cultuur bij Exsin. Zijn jongensdroom om bij het Korps Commandotroepen te gaan. Hoe die ervaring bijdraagt aan de cultuur van Exsin? Nou, daar heeft Taede een doordacht antwoord op. Misschien vertellen we dat later. 
 
Na 2 uur, 7 minuten en 43 seconden moet hij kiezen. Wat wil hij het liefst zeggen? We hebben ruimte voor slechts 500 woorden. Hij móet er één onderwerp uitpikken. Welke boodschap zou hij van 6 hoog uit de ramen willen schreeuwen? 
 
Goede vraag. Hij denkt na. Wrijft over zijn kin, alsof daar het antwoord verstopt ligt. Hij kijkt me aan, weet het antwoord, en lacht omdat we dit de afgelopen 2 uur, 7 minuten en 43 seconden nog niet besproken hebben. Hij kiest voor nummer acht. 
 
“Dit is niet de plek om het te vertellen, dat weet ik. Dit moet ik mijn medewerkers in hun gezicht zeggen, dat doe ik ook zoveel als mogelijk hoor, tijdens de gesprekken die ik met ze heb ik heb het bijvoorbeeld ook benoemd tijdens mijn Kersttoespraak. Maar jij vraagt wat ik het liefst zou zeggen, toch?”

 “Weet je,” zegt Taede, “ik ben zo trots hoe wij deze corona tijd doorkomen. Deze periode vraagt veerkracht. Van de organisatie natuurlijk, maar ook van onze medewerkers. Het thuiswerken, de onzekerheid over de duur van alle maatregelen. Dat brengt persoonlijke zorgen met zich mee. Juist nu is onderlinge verbinding daarom belangrijk. Juist nu is het belangrijk dat je elkaar weet te vinden. En dat lukt binnen Exsin heel goed. Zo is er onder andere vrij rap een dagelijks digitaal koffiemoment gekomen en is er (inmiddels al een tweede) pub quiz georganiseerd.  Maar ook wij verloren declarabel werk. Toezichthouders konden van de ene op de andere dag geen bedrijfsbezoeken meer doen. Onze mensen snapten dat we alles op alles moesten zetten om er toch een succesjaar van te maken. Mensen die vakanties verzetten, die extra werk binnenhaalden, die werk deelden met collega’s die het door de genomen maatregelen iets rustiger hadden. Ik zag zoveel pit in ons bedrijf. Je verwacht het, je hoopt het, maar als je dat ziet gebeuren, dan ben je wel blij én trots dat je met zo’n team mag werken.  

Ik zag zoveel pit in ons bedrijf. Je verwacht het, je hoopt het, maar als je dat ziet gebeuren, dan ben je wel blij én trots dat je met zo’n team mag werken. 

Taede Wielstra

Toen begin maart de Corona ook zakelijk toesloeg hebben we binnen Exsin heel bewust gekozen voor een, laten we zeggen, vrij anticyclische strategie. Waar veel bedrijven een stop zetten op hun vacatures of waar veel andere bedrijven soms noodgedwongen, medewerkers moesten ontslaan hebben wij er voor gekozen om des te harder op zoek te gaan naar nieuw personeel. En dát is gelukt, want in 2020 hebben we 15 nieuwe collega’s aan Exsin mogen verbinden. Want, zo was en is onze overtuiging, na regen komt zonneschijn en als dat zo ver is, hebben we al die mensen gewoon keihard nodig.  

Afgelopen jaar was een pittig jaar. Voor Exsin dus ook op zakelijk gebied. Maar door de keiharde inzet van ons hele team, sloten we 2020 tóch succesvol af. Door niet wachten tot de wind weer in de zeilen komt. Maar door gewoon te gaan roeien. We hebben laten zien, dat we samen tegen een stootje kunnen.” 
 
Dit is inderdaad niet de plek om dat te zeggen. Hij moet iets anders kiezen. Dus kiest Taede een ander onderwerp. Dit is ‘em: Exsin wil meer ervaren omgevingsprofessionals in dienst. Ze blijven zich richten op die junior, die starter, maar ze zoeken ervaren mensen om zowel die starters als hun klanten te bedienen. Om te groeien. 
 
En dat stuk. Dat vertellen we in het volgende bericht. 

Klik hier om onze bedrijfspagina op LinkedIn te volgen. 

17 augustus 2021

Column Ties Herfst: “Are these boats for fishing?”

Die vraag werd mij onverwachts gesteld, door een advocaat gezondheidsrechten uit Uganda. Aan dat moment denk ik zodra mij gevraagd word naar mijn drijfveren.
Lees meer
13 juli 2021

Beginnende jurist, al eens de mooie rechtsgebieden rond het omgevingsrecht overwogen?

Mijn naam is Suzanne (31) en ik ben jurist bij Exsin. Ik wil (beginnende) juristen uitnodigen om omgevings-, milieu-, bestuurs- of bouwrecht te overwegen .
Lees meer
16 juni 2021

Twee onmisbare eigenschappen voor een toezichthouder én de eigenaar van een webshop.

Thomas (26) is toezichthouder bij Exsin én eigenaar van RIDESAFE.CC. Zij verkopen fietsaccessoires die bijdragen aan de veiligheid voor wielrenners.
Lees meer