Klant aan het woord | Marco Koning

Defqon, Lowlands en Opwekking. Grote evenementen die veel mensen als muziek in de oren klinken. Maar waar men vaak niet bij stilstaat, is de voorbereiding rondom de vergunningverlening, handhaving en veiligheid voor zulke evenementen. Welke stappen moeten worden ondernomen en welke procedures worden gevolgd? Teammanager Marco Koning van de Gemeente Dronten vertelt je meer over zijn rol en taken als teammanager binnen dit proces.

Sinds begin dit jaar is Marco werkzaam als Teammanager Vergunningverlening, Handhaving en Veiligheid bij de Gemeente Dronten. Met een team van 35 medewerkers is hij verantwoordelijk voor drie belangrijke zaken rondom evenementen; vergunningverlening, toezichthouding/handhaving en veiligheid. Als teammanager heeft Marco de dagelijkse leiding over het team. Hierbij is hij vooral bezig met personele aangelegenheden. “Ik zorg ervoor dat er voldoende capaciteit is, dat mensen hun werk goed kunnen doen en dat ze de juiste middelen tot hun beschikking hebben. Ik heb voornamelijk een faciliterende en aansturende rol binnen het team”.

Van braderieën tot Lowlands

Het soort projecten waar het team zich mee bezig houdt, varieert nogal. “We houden ons met verschillende zaken bezig. Van grote evenementen zoals Defqon, Lowlands en Opwekking tot braderieën in de winkelstraat en van drank- en horecavergunningen tot bouwtoezicht.” Maar hoe gaat dat nu precies in zijn werk? Hoe wordt de vergunningverlening, handhaving en het toezicht door verschillende partijen geregeld? “Het begint met een goed gesprek met de ondernemer door onze vergunningverleners. In dit gesprek wordt besproken om wat voor soort evenement het gaat. Vervolgens wordt gekeken naar welke stappen er moet worden ondernomen om de openbare orde en veiligheid te waarborgen. Hierbij kijken we bijvoorbeeld naar vluchtroutes, parkeergelegenheid, brandveiligheid en crowd management. Uiteindelijk wordt er tijdens het evenement toezicht gehouden door onze toezichthouders om te toetsen of er voldaan wordt aan de afspraken.”

Inwoner is koning

Hoewel zijn team vaak te vinden is in het werkveld werkt Marco doorgaans op kantoor. Vanuit daar voert hij dagelijks overleggen en onderhoudt hij contact met het team. Een rol waaruit hij veel voldoening weet te halen. “Mijn dag is echt de moeite waard als ik collega’s uit de verf zie komen en ze zie ontwikkelen. Ik doe er als teammanager dan ook alles aan om de samenwerking beter te maken. Want een goede samenwerking verbetert de dienstverlening voor onze belangrijkste klant: de inwoner.” En van dat laatste is Marco zich goed bewust. Want uiteindelijk moet niet de vergunningverlening of de toezichthouding op zichzelf het hoofddoel zijn, maar de veiligheid voor de inwoners. Een belangrijk gegeven waar Marco zichzelf en zijn team continu op wijst. “Voor ons is de inwoner de klant. Daar doen we het voor. Soms merk ik dat we teveel bezig zijn met het ‘product’, zoals een vergunning zelf. Maar we mogen de inwoners niet uit het oog verliezen.”

Samenwerking de sleutel tot succes

Is enkel het team van de Gemeente Dronten betrokken in de voorbereiding? Nee. Bij het waarborgen van de openbare orde en de veiligheid werken Marco en zijn team samen met verschillende instanties. “Voor Defqon werken we onder andere samen met een omgevingsdienst, de brandweer en de politie. Voor een goed resultaat is goede samenwerking hierbij belangrijk.” Daarnaast worden er voor verschillende projecten medewerkers van buitenaf aangetrokken. Zo zijn er op dit moment twee medewerkers van Exsin actief bij de Gemeente Dronten. En ‘de klik’ is er. “Bij Exsin speelt de menselijke maat een grote rol. Dat past bij de manier waarop wij te werk gaan voor verschillende projecten.”