Marco Schutte: ‘Een goede vergunningverlener helpt plannen regel-proof te maken’



Zoals je een boot zeewaardig maakt, zo kun je ook een plan van een burger of ondernemer overheidswaardig maken. Met vergunningverlener Marco Schutte, gedetacheerd namens Exsin, haal je zowel deze instelling als de kennis daarvoor in huis.

Mailen met Marco Schutte is altijd weer een verrassing. De ene keer doet hij dat vanuit de gemeente Hof van Twente, de andere keer Rijssen-Holten. Bij Hof van Twente werkt hij drie dagen op de afdeling Ruimtelijk Domein, bij Rijssen-Holten twee dagen voor Leefomgeving, team Strategie en Consulenten.

Inderdaad, Marco (28, geboren en getogen in Wijhe) is een gedetacheerde. Zijn functie als vergunningverlener Bouw mag dan altijd zo ongeveer hetzelfde inhouden, zijn omgeving wisselt voortdurend. Nooit ergens wortelen, altijd weer afscheid nemen, je elders opnieuw invechten.

Marco zelf bekijkt het liever positiever. “Oké, ik word nogal eens verkast, maar vergelijk mij niet met een uitzendkracht. Overal doe ik nieuwe ervaringen op, breid ik mijn netwerk uit én ik heb achtervang. De collega’s van Exsin zorgen ervoor dat ik mijn klussen zo goed mogelijk kan uitvoeren. Hoe pak jij dit aan, hoe interpreteer jij deze regel: met dat soort vragen kan ik bij ze terecht. Wij delen kennis, ik ben ook hún vraagbaak. Bovendien zie ik mijn Exsin-collega’s op cursussen en bij vaktechnisch overleg.”

Zo nu en dan is Marco dus wel degelijk te vinden op het kantoor van Exsin in Zwolle. “Dat heeft een redelijke omvang, maar is gelukkig niet te groot. Iedereen kent elkaar, de sfeer is er ontspannen en de baas spreek je gewoon aan bij zijn voornaam. Ik voel me er vrij mijn mening te laten horen.” Om de binding met gedetacheerden warm te houden, heeft Exsin ook een personeelsvereniging. “Voor de informele uitjes”, legt Marco uit. “Barbecueën, speurtochten, bowlen, we vieren zelfs Sinterklaas. En wie jarig is, een kind krijgt of gaat trouwen, die krijgt een vrolijk kaartje.”

Evaluaties houden mij scherp

Van jongs af aan ging Marco’s interesse al uit naar de bouwwereld. Architectuur en stedenbouw. Zo werd HBO Bouwkunde, aan Windesheim Zwolle, een logische keuze. Een blik op zijn cv, onthult echter ook een heel andere kant. Marco had bijbaantjes in cafés, de evenementenbranche en de toerismesector. “Als bouwkundige moest ik wel wat bijleren”, vertelt Marco over zijn beginperiode bij Exsin, nu twee jaar geleden. “Exsin schoolde me bij in werkwijzen, procedures en regels. Zo’n Algemene wet bestuursrecht, daar moet je echt op studeren. Al snel deed ik praktijkervaring op en kreeg het vak in de vingers.”

De druk op gedetacheerden is groter dan die bij vaste werknemers. “Ik kan nooit gas terugnemen”, zegt Marco. “Hoe beter ik presteer, hoe aantrekkelijker ik ben voor de volgende klant. Al na een paar dagen vraagt Exsin aan de opdrachtgever hoe ik het doe. Aan het eind is er een evaluatie. Waar anderen één keer per jaar een functioneringsgesprek hebben, beoordelen ze mij regelmatiger. Maar geen medelijden hoor: dit houdt mij scherp!”

Ondertussen tikt de klok

Hoe ziet zijn werkdag eruit? “Die begint natuurlijk met koffie”, zegt Marco. “En dan alle mails lezen. Op basis daarvan stel ik actiepunten op, ingegeven door servicetermijnen en de urgentie van het verzoek. Daarna: toetsen van plannen en het verlenen van vergunningen. Werk dat regelmatig wordt onderbroken door vragen, urgente mails, telefoontjes, afspraken en vergaderingen. Die afspraken heb ik met burgers, architecten, aannemers en andere aanvragers, de vergaderingen zijn intern, om aanvragen te bespreken. Verder moet ik de afdelingen Ruimtelijke Ordening en Milieu op één lijn zien te krijgen.”

Marco toetst dus, maar waaraan? “De bouwverordening”, somt hij op. “De welstand, het bestemmingsplan, het bouwbesluit, de brandweereisen, enzovoorts. Doorgaans zit ik de aanvrager achter de broek, want het is eerder regel dan uitzondering dat zijn aanvraag onvolledig is. Pas als het compleet is, toets ik. Ketst het af op de regels, dan zoek ik samen met de aanvrager naar een oplossing. Bijvoorbeeld door zijn aanvraag iets te wijzigen, zodat deze alsnog voldoet én in de buurt blijft van de oorspronkelijke wens. In deze fase overleg ik met Exsin, collega’s en adviseurs. Ondertussen tikt de klok, want de aanvraag moet binnen de wettelijke termijn van acht weken afgehandeld zijn.”

Te allen tijde servicegericht

Marco zou weleens wat vaker in de buitenlucht willen zijn, de paden op, de lanen in. Maar dat is allemaal niet meer nodig. “We hebben namelijk alles digitaal: luchtfoto’s, vogelvluchtfoto’s, straatfoto’s en kadastrale kaarten. Dat bespaart tijd en geld. En dat is belangrijker dan een beetje zon pakken.”

Voor overleg brengen burgers, aannemers en architecten overigens wel een bezoek aan hem. “Ik bereid zo’n afspraak zorgvuldig voor, lees oude vergunningen door en verdiep me nog eens in de regels op die locatie. Te allen tijde blijf ik servicegericht. Zij willen iets ondernemen, ik help ze hun plannen regel-proof te maken. Ik kan ze wel met een afwijzing de deur uit sturen, maar daar wordt uiteindelijk toch niemand beter van? Wij moeten niet alleen kijken naar beperkingen, maar meer naar mogelijkheden. Vergelijk het met een lekke boot: die kun je meteen naar de schroot verwijzen, maar je kunt de eigenaar ook helpen zijn vaartuig zeewaardig te maken. Ik kies liever voor het laatste. Een goede vergunningverlener helpt een plan overheidswaardig te maken.”